Mail

info@isdentbul.com.tr

Çalışma Saatleri

Pzt-Cmt:24 Saat Pzr:Kapalı

Şişli/İstanbul

Büyükdere Cad. C Blok No:7/B

Telefon

İyi diş sağlığı genel sağlığınız için önemlidir. Diş çürüğü, çocukları ve yetişkinleri etkileyen en yaygın hastalıklardan biridir. Ağrı ve rahatsızlığa neden olmakla birlikte yemek yemeyi, konuşmayı ve uyumayı etkiler. Şekerli yiyeceklerin kısıtlanması, düzenli diş fırçalama ve düzenli diş kontrolleri ile diş çürümesi büyük ölçüde önlenebilir.

Diş çürümesinin nedenleri

Herkesin ağzında yaşayan diş çürümesine neden olan bakteriler vardır. Şekerli yiyecekler yendiğinde, bakteriler diş yüzeyine  zarar veren asit üretir.

Tükürük (tükürük), diş yüzeyini onarmaya yardımcı olan mineraller içerir. Diş macununda ve içme suyunun çoğunda bulunan florür hasarı onarmaya yardımcı olur. Bununla birlikte, zamanla onarımdan daha fazla asit hasarı varsa, diş yüzeyinde bir boşluk veya “delik” oluşur.

Plak ve diş eti hastalığı

Ağızdaki bakteriler plak adı verilen yapışkan bir film oluşturur. Diş eti hastalığına genellikle diş eti çizgisinde plak biriktiğinde ve diş eti iltihaplandığında ve kolayca kandığında neden olur. Diş etleri diş çevresinde kırmızı ve şiş (kabarık) görünebilir.

Tedavi edilmezse, plaktan kaynaklanan iltihap, dişleri yerinde tutan doku liflerini ve kemiği tahrip edebilir. Diş çürümesini önlemeye yardımcı olan şeyler, diş eti hastalıklarını da önlemeye yardımcı olur.

Diş çürümesini önleme

Herkes diş çürüğü riski altındadır. Riskler şu şekilde azaltabilir:

  • Şeker kullanımını sınırlamak (özellikle öğünler arasında)
  • Florürlü diş macunu ile günde iki kez diş fırçalamak
  • Diş ipi veya interdental fırçalarla dişlerin arasının temizlenmesi
  • Dişleri bir diş hekimi tarafından düzenli olarak kontrol ettirilmesi.

Düzenli diş fırçalama çürümeyi önlemeye yardımcı olur

Diş çürümesine neden olan bakterilerin tamamından kurtulamak mümkün olmasa da kontrol altında tutulabilir. Düzenli diş fırçalama, diş ve diş etlerinin etrafındaki bakteri ve plak miktarını azaltarak diş çürümelerini ve diş eti hastalıklarını önlemeye yardımcı olur.

Diş fırçalama için ipuçları şunları içerir:

  • Dişleri ve diş eti çizgisini günde iki kez temizlenmesi gerekmektedir; sabah ve yatmadan önce.
  • Küçük başlı ve yumuşak kıllı bir diş fırçası kullanılmalıdır. Elektrikli diş fırçaları fırçalamayı kolaylaştırır.
  • 18 aylıktan küçük çocuklar için diş macunu kullanılmaması gerekmektedir, sadece su kullanılması gerekmektedir.
  • 18 aylıktan büyük kişiler uygun florürlü diş macunu kullanmalıdır.
  • 18 ay ile 5 yaş arasındaki çocuklar bezelye büyüklüğünde az miktarda düşük florürlü diş macunu kullanmalıdır.
  • Altı yaş ve üzeri çocuklar ve yetişkinler için standart florürlü diş macunu kullanılması gerekmektedir.
  • Dişleri nazikçe fırçalayıp diş eti çizgisi boyunca küçük daireler çizilmesi ve her bir dişi ön, arka ve çiğneme yüzeyinde fırçalanması gerekmektedir.

Elektrikli diş fırçası kullanımında, fırça başlığına bezelye büyüklüğünde diş macunu koyarak önce dişlere, ardından diş etine temas edilmesi gerekmektedir. Diş eti ve dişin birleştiği yeri fırçalamak da dahil olmak üzere, dişten dişe yavaşça hareket ettirilmesi lazım. Çok sert bastırmak veya fırçalamak yanlıştır. Her dişin içini, dışını ve çiğneme yüzeyini, üstünü ve altını fırçalamak diş sağlığı açısından oldukça önemlidir.

Fırçaladıktan sonra yalnızca diş macunu tükürülmesi gerekir. Suyla durulamak florürün dişleri güçlendirmesi için çok daha fazla zaman sağlar.

Çocukların kendi kendine düzgün bir şekilde yapabileceğinden emin olana kadar dişlerini fırçalamasına yardım edilmesi lazım. Çocuklar genellikle yaklaşık yedi ila sekiz yaşlarında ihtiyaç duydukları kontrolü geliştirirler.

Diş tellerine sahip kişiler, fırçalamanın ve çürümeyi önlemenin en iyi yolu hakkında ağız sağlığı uzmanıyla konuşması önemlidir.

Diş ipi

Diş fırçasının ulaşamadığı bölgelere ulaşmak için diş aralarını temizlemek önemlidir. Dişin arasını temizlemek için diş ipi mi yoksa diş arası fırçası mı kullanılacağı konusunda ağız sağlığı uzmanıyla konuşmak önemlidir. Dişlerin  arasındaki plağı çıkarabilen çeşitli ürünler mevcuttur.

Şekeri sınırlamak diş çürümelerini önlemeye yardımcı olur

Diyete eklenen şeker, diş çürüğünün ana nedenidir. Yenilen ve içilen ilave şeker miktarını azaltmak, diş çürümesi riskini azaltmanın en iyi yoludur. Diyette ne kadar az şeker varsa, bakterilere büyümelerine ve çoğalmalarına yardımcı olmak için o kadar az yiyecek verilir. Daha az bakteri, diş yüzeylerine zarar veren asidin daha az üretimi anlamına gelir.

Çoğu zaman, kaçınılması gereken yiyecek ve içeceklerin içeriği tatlı olacaktır. Bununla birlikte, yüksek oranda işlenmiş gıdalar, tadı tatlı olmasa bile şeker içerebilir. Karbonhidratlı yiyecekler (ekmek, bisküvi, hamur işleri ve makarna gibi) ağızda şekere dönüşmeye başlar ve bu da çürümeye neden olan bakterileri de besler.